کمال طلب نباشیم

کمال طلب نباشیم

کسانی که با عارضه وسواس دست به گریبانند اغلب اشخاصی وظیفه شناس و دارای روحیه کمال طلبی هستند.
نویسنده: ورا پیفر
تاریخ انتشار:
56 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

شاید بد نباشد کمی با انواع استرس‌هایی که گاهی گریبان برخی افراد را می‌گیرد آشنا شویم تا اگر خودمان نیز به آن مبتلاییم، برای رفع آن اقدامی کنیم و زندگی آرام‌تری را پیش رو بگیریم.
*
وسواس از پیچیده‌ترین واکنش‌های رفتاری است که برخی افراد هنگام مواجهه با استرس از خود بروز می‌دهند. عامل وسواس فکری مزاحم و پایدار است و به شدت خاطر فرد را مشغول می‌کند و خلاصی یافتن از آن برای فرد دشوار می‌شود. افکاری مانند:« من امروز قرار است بمیرم.» یا «امروز سر بچه‌هایم بلایی خواهم آورد.»
این افراد می‌کوشند چنین افکار مزاحمی را از سر خود بیرون برانند اما قادر به انجامش نیستند. در اغلب موارد، فرد وسواسی برای خنثی کردن این افکار مهیب و آزار دهنده رفتارهایی را به صورت عادات تکرار شونده و غیر لازم در پیش می‌گیرند. نمونه این عادات شستن پی در پی دستها پس از لمس اشیاء و در زدن به شیوه خاص یا بازبینی مداوم وسایل چیده شده روی پیش‌بخاری است که به گونه‌ای خاص در رفتار فرد منعکس می‌شود. اگر کسی دیگر بکوشد این رفتار وسواسی فرد را متوقف یا در آن دخالت کند، فرد وسواسی به شدت احساس بی‌قراری و ناراحتی خواهد کرد.
شکل خفیفی از رفتارهای وسواسی درباره کسانی صدق می‌کند که مانند بچه‌ها عادت دارند هنگام راه رفتن پای خود را روی ترک سنگفرش‌های پیاده رو نگذارند. این وسواس جزئی را می‌توان نوعی رفتار خرافی نیز تعبیر کرد که ضرر چندانی به حال فرد ندارد. اما هنگامی که عادت یا فکر مزاحمی زندگی عادی فرد را دچار اختلال می‌کند، به درمان روانپزشکی ورزیده نیاز خواهد داشت.
کسانی که با عارضه وسواس دست به گریبانند بیشتر به انتقاد از خود تمایل دارند و اغلب اشخاصی وظیفه شناس و دارای روحیه کمال طلبی هستند.
 

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: