گردونه ی شش قسمتی پول و لذت

گردونه ی شش قسمتی پول و لذت

غم کمی نیست که در زندگی از چیزی خوشت نیاید.
نویسنده: محمدحسین حقیقت
تاریخ انتشار:
604 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
0 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
مقدمه ی اول: افلاطون زمانی گفت: «هر چیزی برای نیک بودن نیاز به حد و اندازه دارد.» (فقط در صورتی که این قاعده را قبول دارید به مقدمه ی دوم بروید.)
مقدمه ی دوم: پول یک "چیز" است.
نتیجه: پول برای نیک بودن نیاز به حد و اندازه دارد. (این نتیجه را تقریبا هیچ کس قبول ندارد.)
 

 

 

 

***

آقای "ب" یکی از غلت زنندگان در پول است و همین توضیح برای کار نکردنش کافی است. هرچند ثروتمندان زیادی کار می کنند، اما خیلی هاشان هم بیکارند؛ مخصوصا کسانی که پول را با زحمت به دست نیاورده اند. آقای "ب" یکی از این هاست. 
درست است که زندگی را نمی شود با قطع و یقین پیش بینی کرد، اما می شود احتمالاتی برایش در نظر گرفت. مراحل زیر یکی از احتمالات زندگی آقای "ب" است:
مرحله ی اول: پولدار است و می داند که پولدار است.
مرحله ی دوم: چون می داند پولدار است و از طرف دیگر یک قانون نانوشته می گوید پول زیاد باید خرج تفریح و لذت شود، دست به انواع و اقسام تفریحاتی می زند که فقط از بعضی شان خبر دارم. همچنین مطابق سخن افلاطون، لذت از حد که بگذرد از نیکی هم می گذرد و قدم به قلمرو "غیر نیک" می گذارد. 

مرحلۀ سوم: پس از طی زمانی طولانی و با بالا رفتن سن، برخی تفریحات برایش خسته کننده می شود. اما قانون نانوشته با اخم در برابرش ظاهر می شود و تهدیدش می کند که در صورت قطع کامروایی ها در آینده حسرت موقعیت های از دست رفته را خواهد خورد. حتی فکر چنین اتفاقی هم لرزه بر اندام آقای "ب" می اندازد. فوری دست به کار می شود و با کمک دوستان شیوه های جدیدی برای خرج پول پیدا می کند. آدم های بیشتری جذب این سفره ی سخاوتمندانه می شوند و برای چندمین بار با افزایش ناگهانی دوستان مواجه می شود. 
مرحلۀ چهارم: مرحله ی چهارم با دلزدگی از لذت ها و دوستان تعقیب کننده آغاز می شود و به همین خاطر حساس ترین مرحله است، زیرا چه آهن ربایی می تواند آهن کسی را که سنش بالا رفته و به هر چه می خواسته رسیده جذب کند؟ و غم کمی نیست که در زندگی از چیزی خوشت نیاید.
مرحلۀ پنجم: این مرحله پر است از ناراحتی ها و افسردگی و زودرنجی ها که از ورود به عرصه شان خودداری می کنم. 
مرحلۀ ششم: در این مرحله و یا چند مرحله بعد بالاخره خط پایان ظاهر می شود. قبلش آقای "ب" باید خودش را نجات دهد و از گردونه ی باطل مسابقات "پول و لذت" خارج شود. اما انگیزه ها در مراحل قبل از بین رفت و با آن اراده هم ناپدید شد. الان کسی هست که افسار یله ی اسب آقای "ب" را بگیرد؟ 

حدیث:
الامام علی (علیه السلام): کَثرَةُ المالِ تُفسِدُ القلوب و تُنشِیءُ الذّنوب
فراوانی ثروت، دل ها را تباه می کند و باعث پیدایش گناهان می شود.

منبع: غرر الحکم/ حرف کاف شماره ۲۸)

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: