با جوراب نخوابید چشم ضعیف می‌شود

با جوراب نخوابید چشم ضعیف می‌شود

قدیمی‌ها می‌گفتند با جوراب نخوابید که چشم را ضعیف می‌کند و همان قدیمی‌ها، برای تنبیه فلک داشتند.
نویسنده: زهیر توکلی
تاریخ انتشار:
4502 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
8 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند
مهمترین بخش پیکر ما، سر ماست که به جز حس لامسه چهار حس دیگر هم در این نقطه متمرکز هستند؛ چشم، گوش، بینی و زبان که بینایی و شنوایی و بویایی و چشایی از مجرای آنها به مغز و سلسله اعصاب منتقل می‌شود. سر، البته در حس لامسه هم با بقیه اعضا مشترک است، زیرا حس لامسه از طریق پوست منتقل می‌شود و سرهم پوستی دارد. سر در بالاترین نقطه کالبد ما قرار دارد و عزیزترین و کلیدی‌ترین عضو سر چشم است.

 
قدیمی‌ها می‌گفتند با جوراب نخوابید که چشم را ضعیف می‌کند. همان قدیمی‌ها، برای تنبیه فلک داشتند. فلک پا را میان گیره‌ای ثابت نگه می‌داشت و چوب فلک به کف پا می‌خورد. بودند افرادی که زیر دست برخی شکنجه‌گرانی که شلاق را به کف پا می‌کوبیدند، کور شدند. علت همه اینها را پزشکی جدید به ما گفته است: اعصاب کف پا مستقیم با اعصاب چشم مرتبط است.


در زندگی روحانی نیز همین قاعده برقرار است. پایین مرتبه وجودی ما  که همان جسمانیت ما باشد مستقیم با بالاترین مرتبه وجودی ما یعنی شناخت روحانی ما به هم پیوسته و  در یک خط عمودی همراستاست. بینش ما که همان چشم روح ما باشد به طور مستقیم متاثر است از زندگی مادی و ملموس و محسوس ما که جسممان با آن در تماس است. ما در رفت و آمد میان جسم و روح و برقراری ربط بین این دو است که به شناخت واقعی از خودمان می‌رسیم.


 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

إذا طابَ قلبُ المرء طاب جسدُهُ و اذا خَبُثَ القلبُ خَبُثَ جَسَدُه.

هرگاه دل(قلب) انسان پاک شود جسمش نیز پاک می‌شود و هرگاه دلش ناپاک شود جسمش(اعمال و رفتارش) نیز ناپاک می‌شود.

میزان الحکمة ج ۱۰ ص ۴۹۷۸ شماره ۱۶۰۹۸

ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: