از «مواضعتان» دفاع کنید، با سماجت تمام

از «مواضعتان» دفاع کنید، با سماجت تمام

به اصطلاح از مواضع¬مان دفاع می¬کنیم، یعنی برای طرف مقابل خط و نشان می¬کشیم که این حریم من است!
نویسنده: صحرا علومی
تاریخ انتشار:
136 نفر این یادداشت را خوانده‌اند
1 نفر این یادداشت را دوست داشته‌اند

همه ما باید یاد گرفته باشیم در زندگی¬مان از چه چیزی دفاع کنیم که سودش همیشگی باشد. باید یاد گرفته باشیم برای اهداف ارزشمند می¬توان از حد و حدودها هم گذشت. باید یاد گرفته باشیم اما همواره در موقعیت¬ها با خودمان می¬گوییم «فکر کرده! جونم بره حرفم نمی¬ره»، «اگه کوتاه بیام فکر می¬کنه با احمق طرفه» و دود همه این افکار آتشین در چشم خودمان می¬رود. این جور وقت¬ها ما، به اصطلاح از مواضع¬مان دفاع می¬کنیم. یعنی برای طرف مقابل خط و نشان می¬کشیم که این حریم من است. بی¬آنکه فکر کنیم این خط قرمزها چه فایده¬ای دارند و چه سودی از این منم من¬ها نصیب¬مان می¬شود. فقط می¬¬خواهیم او را سرجایش بنشانیم. فقط می¬خواهیم خیال نکند اوست که برای ما تصمیم می¬گیرد؛ اگرچه خودمان هم تصمیم ایده¬آلی در ذهن نداشته باشیم. منفعت چیزی است کاملاً شخصی. حتی اگر بحث منافع گروه و جمع مطرح باشد باز هم یک نفع شخصی است که باعث می¬شود از منافع گروه پاسداری ¬کنیم و از تحققش خوشحال شویم.
آفرینش یک موقعیت: در محل کارتان به دلیل اشتباهی زیر سوال رفته¬اید که مسئولش شما نبوده¬اید، مدیرتان سخت عصبانی است، ممکن است حتی توبیختان کند.
واکنش با منطق مواضع¬: می¬توانید همان موقع شروع به اعاده حقوقتان کنید و بگویید که حق نداشته به شما تهمت بزند، سرتان داد بکشد یا حتی جلوی دیگران تحقیرتان کند. می¬توانید با سماجت تمام از «مواضعتان» دفاع کنید و روشنش کنید. ایشان هم که نمی¬خواهند مدیریتشان زیرسوال برود بحث را در مسیر وحشتناک¬تری دنبال می¬کنند و آنجاست که همه چیز به ضرر شما تمام می¬¬شود. حداقل این ماجرا این است که شما از چشم رئیستان می¬افتید. برای مدتی هرچند کوتاه اعتبارتان را از دست می¬دهید و اگر قرار به دادن ترفیع و ... باشد شما هیچ جایگاهی در ذهن مدیرتان ندارید.
واکنش با منطق ¬منافعتان: می¬توانید فرصت دهید تا مدیرتان آرام¬تر شود. در موقعیتی مناسب همه ماجرا را شرح دهید و بگویید که شما اصلاً مقصر نبود¬ه¬اید و تنها به دلیل احترام ویژه¬ای که برای ایشان قائل هستید سعی کردید تا با سکوت اوضاع را آرام کنید.  رئیس¬تان حتی اگر بسیار هم مغرور باشد حداقل رفتارهای توام با تشویق و حمایت از شما را نشان خواهد داد.
البته سخت است که بی¬دلیل زیر سوال بروید ولی اینجا مهم پایان ماجراست. شما هم احساستان را راجع به اتفاق افتاده بیان کرده¬اید و هم متضرر نشده¬اید.
و البته همواره حق انتخاب با ماست!

 

الامام علی علیه السلام:
دار الناس تستمع بإخائهم وألقهم بالبشر تمت أضغانهم.
با مردم مدارا کن تا از مهر و محبت و برادری آنان بهره ببری و با روی خوش با آنان برخورد کن تا ریشه کینه ها و بی مهر هایشان خشک شود.
(غررالحکم شماره 5129)
ایمیل شما :
ایمیل دوستان : (جداسازی با کاما ،)
نام: ایمیل: نظر: